European Territory of Culture

Tematyka działań: 
Grupy o specjalnych potrzebach, w tym osoby niepełnosprawne
Sztuka, muzyka, kultura
Dane Beneficjenta
Organizacja polska realizująca projekt: 
Muzeum Narodowe w Krakowie
al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
Przedstawiciel organizacji, który może udzielić ew. dodatkowych informacji: 
Anna Walczyk, awalczyk@mnk.pl, 12 43 35 462
Krótki opis profilu działalności polskiej organizacji realizującej projekt: 

Muzeum Narodowe w Krakowie jest najstarszym i jednym z największych muzeów w Polsce. Posiada 10 oddziałów i 15 galerii prezentujących sztukę i rzemiosło od czasów starożytnych do współczesności. Misją Muzeum jest świadczenie o wartościach narodowych i ogólnoludzkich poprzez upowszechnianie sztuki światowej i polskiej. Muzeum organizuje wiele wystaw czasowych, prowadzi również działalność wydawniczą. Realizuje różne formy działań edukacyjnych – z dziećmi, młodzieżą i rozmaitymi grupami dorosłych, a także z osobami niepełnosprawnymi. Programy przygotowywane przez Muzeum dostosowane są do indywidualnych potrzeb naszych gości i stwarzają możliwość nie tylko pogłębienia wiedzy na temat sztuki i kultury, ale również spojrzenia na nie w niestandardowy sposób.

Tytuł projektu: 
European Territory of Culture
Nr Umowy Finansowej z Narodową Agencją: 
2013-1-SI1-GRU06-05516 3
Lata realizacji: 
2013 - 2015
Kraje uczestniczące: 
Słowenia
Polska
Cypr
Turcja
Wlk. Brytania
Cele projektu: 

Celem projektu był rozwój nowych umiejętności związanych ze sztuką i kulturą u osób z niepełnosprawnością intelektualną, poprzez  promowanie kulturowego bogactwa państw europejskich, zrozumienia międzykulturowego i wzajemne dzielenie się wiedzą. Chcieliśmy zachęcić uczestników projektu do poznawania swojego kraju i jego kultury oraz kultury i zwyczajów krajów partnerskich, a przy okazji stworzyć możliwość poznania osób z innych krajów i wyjazdu za granicę. Z instytucjonalnej strony celem projektu było promowanie współpracy pomiędzy partnerami w sferze kultury oraz współpracy

i wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk w dziedzinie edukacji nieformalnej.

Obszary tematyczne: 

Edukacja kulturalna dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Grupa docelowa słuchaczy: 

Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną, opiekunowie osób niepełnosprawnych, edukatorzy muzealni.

Jakie były początki projektu: 

Pomysł projektu zrodził się na spotkaniu w Słowenii zatytułowanym „Adults with Special Needs in Lifelong Learning”, na którym przedstawiciele organizacji zajmujących się osobami z niepełnosprawnością intelektualną z Portugali, Słowenii, Hiszpanii, Cypru i Wielkiej Brytanii postanowili stworzyć projekt mający na celu  podwyższenie kompetencji kulturowych osób ze specjalnymi potrzebami. Muzeum Narodowe w Krakowie zostało zaproszone do wzięcia udziału w projekcie przez partnera brytyjskiego, z którym współpracowało już przy innym projekcie. Ostatecznie biorącymi udział w projekcie partnerami zostali: Wlk. Brytania, Słowenia, Turcja, Cypr i Polska.

Krótki opis przebiegu projektu: 

I. Spotkania partnerskie:

  1. Lublana (Słowenia), 9-11 grudnia 2013. Spotkanie miało przede wszystkim charakter organizacyjny. Wzięło w nim udział 3 pracowników MNK bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu.
  2. Larnaka (Cypr), 6-8 maja 2014. Podczas spotkania jego uczestnicy zapoznali się z metodami pracy organizacji goszczącej – Saint Lazarus Centre for People With Special Needs. W spotkaniu udział wzbiło 2 pracowników Działu Edukacji MNK.
  3. Kraków (Polska), 23 – 25 września 2014. Uczestnicy spotkania brali udział w warsztatach i aktywnym zwiedzaniu oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie. Odwiedzili również podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w Skawinie (uczestników projektu z Polski), którzy zaprezentowali sztukę teatralną „Sen Aniołów.” W spotkaniu wzięły udział 43 osoby ze wszystkich organizacji partnerskich.
  4. Londyn (Wielka Brytania), 24-26 marca 2015. W trakcie spotkania uczestnicy brali udział w warsztatach organizowanych w różnych londyńskich muzeach (m.in. The Foundling Museum, V&A Museum). Wysłuchali również opery napisanej i zaśpiewanej przez uczestników warsztatów organizowanych przez Outside in Pathways. W spotkaniu udział wzięło 3 słuchaczy ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Skawinie wraz z opiekunką oraz 4 pracowników MNK.
  5. Ankara (Turcja), 15-17 czerwca 2015. Spotkanie podsumowujące projekt oraz mające na celu zapoznanie się z działalnością Sosyal Yardimlaşma veDayanişma Vakfi. Ze strony Muzeum w spotkaniu udział wzięły 3 osoby.

II. Działania krajowe

  1. Muzeum? Kontakt! - cykl warsztatów dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W ramach cyklu odbyło się 10 warsztatów w ciągu 5 miesięcy. Wzięło w nich udział 94 osoby z 7 ośrodków zajmujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Podczas warsztatów uczestnicy poznawali różne formy komunikowania się i przekazywania emocji (np. za pomocą gestów, kolorów, dźwięków). Punktem wyjścia do rozmów i ćwiczeń były zabytki zgromadzone w Muzeum Narodowym w Krakowie.
  2. Warsztat integracyjny - przed rozpoczęciem drugiego cyklu warsztatów zorganizowane zostało spotkanie, podczas którego uczestnicy ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Skawinie, prowadzący, wolontariusze i pracownicy MNK mieli możliwość się poznać, oswoić z przestrzenią Muzeum i nauczyć się ze sobą współpracować.
  3. Słowo/Obraz/Europa - warsztaty dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cykl obejmował dwa rodzaje warsztatów: językowo-teatralne oraz plastyczne. Brała w nich udział stała grupa uczestników ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Skawinie. Spotkania odbywały  się w różnych oddziałach Muzeum. Odbyło się 10 warsztatów (po 5 z każdego rodzaju), w których udział wzięła stała grupa 15 osób.
  4. Zabierz się z nami – podsumowanie warsztatów z cyklu Słowo/Obraz/Europa, w trakcie którego uczestnicy zaprezentowali swoje prace oraz przygotowane podczas warsztatów przedstawienie.
  5. Szkolenie dla pracowników, współpracowników i wolontariuszy Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, poprowadzone przez p. Stanisławę Szczepaniak – kierowniczkę Środowiskowego Domu Samopomocy w Skawinie. Udział w szkoleniu wzięło 13 osób (15.04.2014).
  6. Muzeum jest dla wszystkich - wykład Barry’ego Ginley’a, doradcy do spraw równości i dostępu w V&A Museum w Londynie, który przyjechał na spotkanie projektowe w Krakowie wraz z grupą z Outside in Pathways. Wykład odbył się w Sali audiowizualnej w Gmachu Głównym MNK, był otwarty dla publiczności, tłumaczony symultanicznie. Wykład został nagrany i dostępny jest na stronie mediateki MNK http://www.mediatekamnk.pl/obiekt.php?id=5543.
  7. Szkolenie dla pracowników, współpracowników i wolontariuszy Działu Edukacji, prowadzone przez Barry’ego Ginley’a z V&A Museum na temat sposobu współpracy z osobami z niepełnosprawnościami.

III. Działania upowszechniające

  1. Blog projektu, na którym pojawiały się informacje o spotkaniach projektowych oraz wydarzeniach lokalnych, zdjęcia, filmy i wszystkie efekty działań i produkty zrealizowane w ramach projektu (https://europeanterritoryofculture.wordpress.com/).
  2. Informacje o projekcie na stronie Muzeum Narodowego w Krakowie.
  3. Zaproszenie na warsztaty w ramach cyklu "Muzeum? Kontakt!"- mailing do instytucji zajmujących się osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
  4. Zaproszenie do śledzenia bloga projektu - mailing do instytucji zajmujących się osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz  do muzeów w Polsce.
  5. Zaproszenie na wykład Barry'ego Ginley'a w Muzeum Narodowym w Krakowie - mailing do muzeów oraz instytucji kultury z Krakowa i okolic.
  6. Informacje o zakończeniu projektu i produktach powstałych podczas jego realizacji - mailing do instytucji zajmujących się osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz muzeów w Polsce.
  7. Mapka z zabytkami i atrakcjami Krakowa oraz przypinki z logiem projektu dla uczestników spotkania projektowego w Krakowie.
  8. Darmowa publikacja w wersji elektronicznej na temat pracy z osobami niepełnosprawnymi w muzeum (wersja polska i część w wersji angielskiej) dostępna na stronie MNK i blogu projektu.

IV Działania ewaluacyjne

Działania ewaluacyjne były prowadzone na bieżąco po każdym warsztacie i spotkaniu. Opiekunowie grup uzupełniali ankietę, natomiast uczestnicy dokonywali oceny warsztatów poprzez specjalnie przygotowane zadania (rysowanie uśmiechniętych lub smutnych buziek, zaznaczanie jasnych lub ciemnych kolorów na palecie itp.).

Liczba słuchaczy aktywnie uczestniczących w projekcie
W działaniach krajowych: 
109
W wyjazdach zagranicznych: 
16
Produkty
Produkty projektu: 
  1. Blog  - https://europeanterritoryofculture.wordpress.com/).
  2. Zabierz się z nami - film ze spotkania podsumowującego cykl warsztatów Słowo/Obraz/Europa (dostępny na blogu projektui stronie Muzeum narodowego w Krakowie – www.mnk.pl).
  3. Nagranie z wykładu Barry’ego Ginley’a Muzeum jest dla wszystkich dostępny na blogu projektu i stronie Muzeum Narodowego w Krakowie – www.mnk.pl.
  4. Publikacja Na równi. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w muzeum - skierowana przede wszystkim  do edukatorów, pracowników muzeów oraz osób pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Jest dostępna na blogu projektu oraz stronie internetowej MNK. Zawiera przykładowe scenariusze zajęć. Skrócona wersja publikacji została przetłumaczona na język angielski.
  5. Słownik zawierający podstawowe zwroty i słowa w językach państw partnerskich. Jest on dostępny w formie dokumentu tekstowego oraz filmów, na których uczestnicy projektu wypowiadają poszczególne słowa tak, by można było nauczyć się ich wymowy.
  6. Broszura opisująca metody pracy wszystkich organizacji partnerskich.
Które z powyższych produktów wykorzystano po zakończeniu projektu, upowszechniono?: 

Informacje o projekcie oraz link do bloga i publikacji został przesłany do pracowników muzeów w całej Polsce oraz ośrodków zajmujących się osobami z niepełnosprawnością intelektualną w okolicach Krakowa.

Publikacja „Na równi” zawiera scenariusze zajęć, które powstały podczas realizacji projektu, upowszechniając je zachęcamy opiekunów grup do samodzielnej pracy ze swoimi podopiecznymi w Muzeum.

Wpływ
Wpływ udziału w projekcie na organizację polską i jej pracowników: 

Stały kontakt z zagranicznymi partnerami i konieczność komunikowania się w języku angielskim wpłynęły znacząco na zwiększenie umiejętności językowych wśród pracowników realizujących projekt. Spotkania w krajach partnerskich oraz przygotowany słownik z podstawowymi zwrotami w językach krajów partnerskich przyczynił się do zwiększenia umiejętności językowych oraz poszerzenia wiedzy o krajach partnerskich. Wyjazdy zagraniczne były również okazją do odwiedzenia muzeów w różnych krajach, poznania ich zbiorów oraz wymiany doświadczeń nie tylko w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Prowadzenie bloga projektu, konieczność jego uzupełniania wpłynęła na zwiększenie umiejętności TIK. Stała i długotrwała współpraca z grupami osób z niepełnosprawnością intelektualną, szkolenia i wykład oraz wymiana doświadczeń i możliwość obserwowania pracy partnerów wpłynęły znacząco na zwiększenie umiejętności pedagogicznych pracowników Działu Edukacji. Realizacja projektu wpłynęła na zwiększenie umiejętności zarządzania projektami, a pozytywny odbiór ze strony uczestników wpłynął na zwiększenie motywacji do realizowania tego typu projektów w przyszłości.

Wpływ udziału w projekcie na polskich słuchaczy: 

Podczas warsztatów, szczególnie cyklu Słowo/ Obraz/ Europa, uczestnicy projektu poznawali podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim oraz zdobywali wiedzę o krajach partnerskich i ich kulturze. Zdobytą wiedzę mogli praktycznie wykorzystać podczas spotkania projektowego w Krakowie, gdzie mieli możliwość nawiązania znajomości z uczestnikami z innych krajów oraz podczas wyjazdu do Londynu. Spotkania z zagranicznymi uczestnikami oraz comiesięczne spotkania w Muzeum przyczyniły się do wzrostu umiejętności społecznych oraz pewności siebie.

Wartość, użyteczność projektu, trwałość rezultatów: 

Wartością projektu była możliwość zrealizowania stałego cyklu warsztatów dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz dłuższej współpracy ze stałą grupą osób. Dzięki warsztatom uczestnicy oswoili przestrzenie muzealne, a pracownicy Muzeum otwarli się na nowe grupy odbiorców. Liczymy na to, że wypracowane scenariusze oraz publikacja będą inspiracją dla animatorów i opiekunów osób z niepełnosprawnością intelektualną. Trwałością projektu jest nawiązanie współpracy Działu Edukacji z Środowiskowym Domem Samopomocy w Skawinie oraz  z partnerami zagranicznymi. 

Opinie słuchaczy i pracowników o projekcie – cytaty z wypowiedzi: 

Katarzyna - uczestniczka warsztatów: Chciałam być na każdych zajęciach!

Jadwiga – uczestniczka warsztatów: Kiedy idziemy tam znowu?  

Komentarz opiekuna grupy zamieszony w ankiecie ewaluacyjnej: Podziękowania dla pani prowadzącej. Bardzo inspirujące zajęcia, pobudzające wyobraźnię naszych uczestników. Zajęcia prowadzone z rozmachem, jeszcze raz dziękujemy.

Agnieszka Bajorska, wolontariuszka: Uczestnicząc w warsztatach dla osób niepełnosprawnych, zrozumiałam, że trzeba cieszyć się każdą najmniejszą rzeczą, każdą chwilą. W trudniejszych sytuacjach, które doprowadzają mnie do smutku, i kiedy cała energia opada, wystarczy, że przypomnę sobie te zajęcia i czuję się jak nowo narodzona. To doświadczenie sprawiło, że w moim życiu pojawiło się więcej dni tych weselszych, więcej chęci do działania i więcej optymizmu. Muzeum pozwoliło mi spojrzeć na życie, na kulturę i sztukę z trochę innej perspektywy.

Stanisława Szczepaniak; kierowniczka SDŚ Skawina: Osobiście uważam, że wykorzystanie przestrzeni muzealnej wraz z jej unikatowym wnętrzem jako pomysł edukacyjny jest bardzo trafiony. Dla wszystkich uczestników zajęć, w tym terapeutów, jest to doświadczenie bezcenne. Sprawdzenie umiejętności adaptacyjnych, percepcji, stopnia zainteresowania w tak bezpośrednim kontakcie z wiedzą i kulturą naszych podopiecznych jest niezwykle rozwijające. Zwłaszcza gdy uwzględni się stopień zróżnicowania dysfunkcji, które mają.

Podpis
Przedstawiciel organizacji wypełniający formularz/kartę: 
Anna Walczyk
Data wypełnienia formularza/karty: 
27.01.2016

Switch style